مطالب مذهبی
ابو الحسن، على بن ابى طالب بن عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصى
بن كلاب، نخستين امام از ائمه اثنى عشر، دومين معصوم از چهارده معصوم
(ع) و در نظر اهل سنت خليفه چهارم از خلفاى راشدين است.
آن حضرت دومين شخص عالم اسلام(پس از رسول اكرم (ص))و وصى و ولى مطلق
هستند و اعتقاد به امامت و وصايت و ولايت آن حضرت و يازده فرزند
بزرگوارش يكى از اصول مذهب اماميه است. اما عدهاى از پيروان و معتقدان
آن حضرت به ملاحظه كثرت فضايل و كرامات ايشان از جاده اعتدال منحرف شده
و اعتقاداتى فوق اعتقادات شيعه اماميه درباره ايشان پيدا كردهاند. اين
عده به غلات يعنى غلو كنندگان معروف شدهاند و هم در نظر اهل سنت و هم
در نظر شيعه از جاده هدايت به دور افتادهاند و از اهل بدعت و ضلال
محسوب مىگردند.
ابو طالب نام پدر ايشان بود و اين كنيهاى بود به جهت پسر بزرگترش كه
طالب نام داشت و اين كنيه بر نام واقعى او كه عبد مناف بود غالب آمد و
در تاريخ اسلام هيچگاه او را عبد مناف نخواندهاند و فقط با ابو طالب
از او ياد كردهاند.
حضرت على (ع) به جز كنيه ابو الحسن به ابو تراب نيز معروف بود و اين
كنيه را حضرت رسول (ص) به او داده بود و آن هنگامى بود كه او را بر روى
خاك خوابيده ديده بود و او را بيدار كرده و گرد و خاك از پشت او
برافشانده و فرموده بود تو ابو تراب هستى. آن حضرت اين كنيه را چون از
جانب رسول اكرم (ص) به او داده شده بود بسيار دوست مىداشت و آن را بر
كنيهها و القاب ديگر ترجيح مىداد. اما بنى اميه و دشمنان حضرت در اين
كنيه نوعى تحقير و توهين مىديدند و به كسان خود دستور داده بودند كه
آن را همچون دشنام و ناسزايى درباره او بكار برند. زياد بن ابيه و پسرش
عبيد اللّه بن زياد و حجاج بن يوسف ثقفى اين كنيه را درباره او بسيار
بكار مىبردند.
مىگويند مادرش او را حيدره نام نهاده بود، اما پدرش ابو طالب نام او
را به على تغيير داد. در رجزى كه به آن حضرت منسوب است و آن را در غزوه
خيبر در برابر مرحب خيبرى خوانده است تصريح به اين معنى است، زيرا حضرت
در اين رجز فرموده است: أنا الذي سمتني أمي حيدرة (من كسى هستم كه
مادرم مرا حيدره ناميد).
مادر آن حضرت فاطمه بنت اسد بن هاشم بن عبد مناف بن قصى است و بنا به
گفته علماى انساب نخستين زن هاشمى است كه به ازدواج يك مرد هاشمى (ابو
طالب) درآمده است و صاحب فرزند شده است. اين بانو را يازدهمين كسى
گفتهاند كه اسلام آورده و حضرت رسول (ص) بر جنازه او نماز خواند و
فرمود كه پس از ابو طالب هيچكس درباره من بيشتر از او نيكى نكرده است.
تولد امام على (ع)
تولد امام على (ع) روز سيزدهم ماه رجب سال سىام عام الفيل، در خانه
كعبه اتفاق افتاده است. مىگويند كسى پيش از آن حضرت و پس از ايشان در
خانه كعبه متولد نشده است. اگر تولد حضرت رسول (ص) در عام الفيل اتفاق
افتاده باشد و عام الفيل بنا بر بعضى محاسبات با سال 570 م. منطبق
باشد، بايد تولد حضرت امام على (ع) در حدود سال 600 م. اتفاق افتاده
باشد، يعنى 21 سال قبل از هجرت (با در نظر گرفتن اختلاف سالهاى قمرى و
ميلادى اين تاريخها تقريبى است) .
اسلام آورنده نخستين
از جمله نعمتهاى الهى در حق على ابن ابىطالب (ع) يكى آن بود كه وقتى
قريش در قحطى بزرگى افتادند و ابو طالب را فرزند و عيال زياد و توانايى
مالى كم بود، حضرت رسول (ص) به عموى خود عباس كه مردى توانگر بود گفت
برويم و از بار زندگى ابو طالب بكاهيم و هر كدام يكى از پسران او را
برگيريم و پيش خود نگاهداريم. عباس اين پيشنهاد را پذيرفت و هر دو پيش
ابو طالب رفتند و گفتند ما مىخواهيم هر كدام يكى از پسران ترا نزد خود
نگاهداريم تا اين مصيبت قحطى از ميان ما برداشته شود. ابو طالب كه از
ميان فرزندان خود عقيل را از همه بيشتر دوست داشت گفت اگر عقيل را نزد
من بگذاريد هر يك از پسران ديگر مرا كه مىخواهيد مىتوانيد ببريد. پس
عباس جعفر را همراه خود به خانه برد و حضرت رسول (ص) امام على (ع) را و
امام على (ع) نزد رسول خدا (ص) بزرگ شد تا آنكه آن حضرت به نبوت مبعوث
شد و امام على (ع) به او ايمان آورد.
بسيارى از سيره نويسان و محدثان اهل سنت امام على (ع) را نخستين كسى
مىدانند كه اسلام آورد و آنها كه خديجه را نخستين اسلام آورنده
مىدانند امام على (ع) را نخستين اسلام آورنده از مردان مىشمارند.
اينكه حضرت امير (ع) اسلام آورنده نخستين، دست كم از ميان مردان، باشد
امرى طبيعى به نظر مىرسد، زيرا بنا بر روايت سيرهنويسان، حضرت رسول
(ص) بعثت خود را نخست به خديجه اعلام فرمود و خديجه قول او را تصديق و
تأييد كرد. دومين شخصى كه از اسلام و بعثت حضرت رسول (ص) مىبايست آگاه
مىشد على بن ابيطالب (ع) بود كه در خانه آن حضرت زندگى مىكرد و در آن
هنگام به اختلاف روايات ميان ده تا پانزده سال داشت. پس از او زيد بن
حارثه بود كه پسر خوانده و آزاد كرده پيامبر (ص) بود و در همان خانه
زندگى مىكرده است .
رواياتى هست كه در آغاز فقط حضرت رسول (ص) و خديجه و امام على (ع) را
در حال نماز گزاردن ديدهاند و روايات ديگرى هست كه به موجب آن حضرت
رسول (ص) در آغاز بعثت به هنگام نماز، با امام على (ع) و پنهان از نظر
ديگران به شكاف كوهها و درههاى مكه مىرفتند و در آنجا نماز
مىخواندند.
بعضى از متعصبان و محدثان اهل سنت خرده گرفتهاند كه بر فرض آنكه امام
على (ع) نخستين مسلم باشد چندان فضيلتى را براى او ثابت نخواهد كرد،
زيرا آن حضرت در آن زمان در سالهاى كودكى بوده است و ايمان و اسلام از
سالهاى بلوغ معتبر است. در پاسخ بايد گفت كه اين فضيلت مهمترى بر فضايل
امام على (ع) مىافزايد و آن اينكه آن حضرت در ميان مهاجرانِ نخستين و
در ميان جنگجويان بدر كه سمت فضيلت و برترى بر اصحاب ديگر حضرت رسول
(ص) را دارند، تنها كسى است كه هرگز بت پرستى نكرده است و از آن هنگام
كه خود را شناخته است خداى واحد را پرستيده و با رسول خدا (ص) نماز
گزارده است.
بنا بر روايتى ديگر چون آيه: و أنذر عشيرتك الأقربين (به خويشاوندان
نزديك خود هشدار ده) نازل شد، حضرت رسول (ص) بنا بر اين دستور الهى
فرزندان و نبيرگان عبد المطلب را كه نزديكترين خويشان او بودند دعوت
كرد و فرمود هر كس از شما پيشتر از ديگران با من بيعت كند برادر و دوست
و وارث من خواهد بود و اين سخن را سه بار تكرار فرمود و در هر بار فقط
امام على (ع) برخاست و آن حضرت را تأييد و تصديق كرد و حضرت رسول (ص)
فرمود: «اين مرد، برادر من و وصى من و خليفه من در ميان شماست. سخن او
را بشنويد و از او اطاعت كنيد».
در فراش پيامبر (ص)
بنابر روايات سيرهنويسان، در شبى كه قريش قصد داشتند به خانه حضرت
رسول (ص) بريزند و او را به قتل برسانند، پيامبر (ص) آن شب به تعليم
جبرئيل در بستر خود نخوابيد و به على(ع) گفت در بستر من بخواب و اين
پارچه سبز حضرمى را بر خود بپوشان كه آنها نخواهند توانست آزارى به تو
برسانند. آن شب حضرت رسول (ص) با ابو بكر از مكه بيرون رفت و امام على
(ع) در رختخواب او خوابيد. كفار قريش بر در خانه آن حضرت گرد آمده
بودند و مراقب او بودند و مىپنداشتند كه آنكه خوابيده است خود حضرت
رسول (ص) است. نزديك بامداد امام على آن پارچه را به يكسو افكند و قريش
به اشتباه خود پىبردند. اما دير شده بود زيرا حضرت رسول (ص) از مكه
بيرون رفته بود. على سه شبانه روز در مكه ماند تا اماناتى را كه مردم
پيش رسول اكرم (ص) داشتند مسترد كند و پس از به پايان رساندن اين
مأموريت از مكه بيرون رفت و به حضرت رسول (ص) پيوست.
تزويج فاطمه (ع)
در سال اول يا دوم يا سوم هجرى، حضرت رسول (ص) فاطمه (ع) را به امام
على (ع) تزويج كرد. بنا بر بعضى روايات مَهر آن حضرت پانصد درهم بود كه
مطابق با وزن دوازده اوقيه و نيم نقره است (هر اوقيه چهل درهم است) و
گفتهاند كه مهر دختران ديگر حضرت رسول (ص) نيز به همين مقدار بوده
است. اما درباره مهر حضرت فاطمه (ع) اقوال ديگرى هم ذكر شده است كه
بايد به كتب مفصل رجوع كرد.
بنا بر بعضى از روايات ابتدا ابو بكر و عمر از حضرت فاطمه (ع)
خواستگارى كرده بودند، ولى حضرت رسول (ص) پاسخ رد به ايشان داده بود.
در نيمه ماه رمضان سال سوم هجرى حسن بن على (ع) از اين ازدواج بوجود
آمد و در سوم شعبان سال چهارم هجرت تولد حسين بن على (ع) اتفاق افتاد.
غزوات
بنا به روايات، حضرت امير (ع) در همه غزوات بجز غزوه تبوك حضور داشته
است و عَلَم حضرت رسول (ص) همواره به دست امام على (ع) بوده است. در
غزوه تبوك خود حضرت رسول (ص) امام على (ع) را به جاى خويش در مدينه
گذاشت و اين امر موجب بروز اين شايعه شد كه حضرت رسول (ص) از مصاحبت
امام على (ع) خوشدل نيست. امام على (ع) اين شايعه را با آن حضرت در
ميان نهاد و آن حضرت سخن بسيار معروف خود را«أ ما ترضى أن تكون مني
بمنزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبي بعدي» (آيا نمىخواهى كه پايگاه
تو نزد من مانند پايگاه هارون در برابر موسى باشد، جز آنكه پيامبرى پس
از من نخواهد بود) ادا فرمود.
اگر در احوال موسى (ع) و هارون (ع) مطالعه شود معلوم خواهد شد كه هارون
(ع) برادر و نزديكترين شخص به موسى (ع) بوده است، پس با اين مقايسه كه
حضرت رسول (ص) فرمودند، شكى نمىماند كه او امام على (ع) را نزديكترين
شخص به خود و حتى مقام او را با خود برابر دانسته و فقط نبوت را كه
اختصاص به خودش داشته است استثنا فرموده است.
شجاعت و رشادت آن حضرت در همه غزوات معروف است و كتب سيره و حديث اهل
سنت مشحون از شرح دلاوريهاى آن حضرت است. اگر به فهرست كشته شدگان
مشركان در جنگ بدر مراجعه شود، معلوم مىگردد كه در اين جنگ هشت تن از
هفتاد تن مشرك مقتول بطور مسلم به دست حضرت على (ع) كشته شدهاند و اين
عده بجز كسانى هستند كه در قتلشان اختلاف است كه آيا به دست امام على
(ع) كشته شدهاند يا كسان ديگر و بجز كسانى هستند كه امام على (ع) در
قتل ايشان، با ديگران مشاركت داشتهاند.
در جنگ احد هنگامى كه عده زيادى از اصحاب حضرت رسول (ص) از دور ايشان
گريختند، امام على (ع) از جمله اشخاص معدودى بود كه پاى فشرد و خود را
سپر آن حضرت كرد. در اين جنگ نيز عدهاى از سران قريش به دست آن حضرت
به قتل رسيدند. از آنجمله عبد اللّه بن عبد العزى بن عثمان بن عبد
الدار معروف به طلحة بن ابى طلحة از طايفه بنى عبد الدار بود كه لواى
قريش به دست او بود. عبد اللّه بن حميد بن زهير از طايفه بنى اسد و ابو
امية بن ابى حذيفة بن المغيرة از طايفه بنى مخزوم نيز از جمله كسانى
بودند كه در احد به دست حضرت امير (ع) كشته شدند.
قتل عمرو بن عبدود، در غزوه خندق، به دست آن حضرت سخت مشهور است. در
جنگ خيبر حضرت رسول (ص) علم سفيد خود را به ابو بكر داد و او را براى
گرفتن يكى از قلاع خيبر فرستاد. ابو بكر بىآنكه كارى انجام دهد
بازگشت. حضرت فرداى آن روز عمر بن خطاب را مأمور آن مهم كرد و او نيز
نتوانست كارى انجام دهد. آنگاه حضرت فرمود كه من فردا علم را به دست
كسى خواهم داد كه خدا و رسولش را دوست دارد و گريز پا نيست و خداوند
اين قلعه را به دست او خواهد گشود. آنگاه امام على (ع) را فرا خواند و
علم را به دست او داد و فرمود اين علم را پيش ببر تا خداوند فتح اين
قلعه را به دست تو ممكن گرداند.
امام على (ع) علم را بگرفت و به نزديك قلعه رفت و با مدافعين قلعه به
جنگ پرداخت. يكى از ايشان ضربهاى بر او زد كه سپر را از دست مبارك او
بينداخت و آن حضرت لنگه در قلعه را از جاى بركند و بجاى سپر بكار برد و
چندان جنگيد كه خداوند فتح را نصيب او كرد.
در غزوه حنين كه افراد قبايل هوازن از شكافها و گردنههاى كوه بناگاه
بر مسلمانان حمله كردند و مسلمانان روى به گريز نهادند از جمله كسانى
كه پاى فشرد و حضرت رسول (ص) را ترك نكرد امام على (ع) بود.
سوره برائت
حضرت رسول (ص) در سال نهم هجرت ابو بكر را مأمور فرمودند كه آيات برائت
را بر مشركان مكه اعلام كند. در اين سال مشركان نيز بنا به معاهداتى كه
با حضرت رسول (ص) داشتند، بطور جداگانه به حج رفته بودند. پس از حركت
ابو بكر جبرئيل به دستور خداوند از پيغمبر خواست تا امام على (ع) را
مأمور ابلاغ كند. بنابر آن سوره، مشركانى كه بنا به عهد عام
مىتوانستند به حج بروند پس از انقضاى ماههاى حرام ديگر حق نزديك شدن
به كعبه و اداى حج نداشتند و به ايشان اعلام جنگ شده بود و نيز كسانى
از مشركين كه معاهده خاص با مسلمانان داشتند فقط تا پايان مدت مذكور در
معاهده مىتوانستند به حج بروند. در سوره مذكور به منافقان و تخلف
كنندگان از جنگ تبوك نيز اشاره شده بود.
چون اين سوره نازل شد، كسانى به آن حضرت گفتند كه اين سوره را توسط ابو
بكر بفرست تا آن را در روز حج به همه اعلام كند و حضرت در پاسخ ايشان
فرمود كه به من امر شده كه اين سوره را يا خود يا به توسط يكى از اهل
بيتم اعلام كنم، بعد امام على (ع) را مأمور كرد كه اين سوره را در ايام
حج براى مردم بخواند.
غدير خم
حضرت رسول (ص) در سال دهم هجرى پس از بازگشت از حجة الوداع، در ناحيه
رابغ در نزديكى جحفه در موضعى به نام غدير خم، مردم را پيش از آنكه
پراكنده شوند و به ديار خود روند جمع فرمود و خطبهاى خواند و در آن
خطبه اين كلمات بسيار مشهور را درباره حضرت امير (ع) بر زبان راند: «من
كنت مولاه فهذا علي مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من
نصره و اخذل من خذله» (هر كه من مولايش بودهام على مولاى اوست،
خداوندا دوست بدار آنكه او را دوست بدارد و دشمن بدار آنكه او را دشمن
بدارد و يارى ده آنكه او را يارى دهد و خوار كن آنرا كه او را خوار
دارد).
سقيفه بنى ساعده و بيعت با ابوبكر
پس از رحلت حضرت رسول (ص) پيش از آنكه آن حضرت به خاك سپرده شود،
بزرگان قريش و انصار در مدينه گرد آمدند و پس از مشاجره لفظى كوتاهى،
با ابو بكر بيعت كردند.
در اين موضوع ميان اهل سنت و شيعه سخن بسيار گفته شده است. اما دو امر
در اينجا قطعى است: يكى آنكه با ابو بكر بيعت كردند و او به جانشينى
پيغمبر اسلام (ص) برگزيده شد و ديگر آنكه شيعه از همان آغاز اين بيعت
را درست ندانسته و جانشينى بلافصل حضرت رسول (ص) را حق حضرت على (ع)
مىدانند. پس نزاع ميان شيعه و سنى در واقعيت تاريخى كه خلافت ابو بكر
پس از حضرت رسول باشد نيست، نزاع در مسأله تعيين حق است كه در اينجا يك
مسأله اعتقادى دينى است.
آنچه از خطب و سخنان حضرت امير (ع) برمىآيد اين است كه ايشان همواره
خلافت را حق خود مىدانستهاند و هيچكس را براى اينكار سزاوارتر از خود
نمىدانستهاند. البته ايشان ناگزير با ابو بكر و عمر و عثمان بيعت
كردهاند و اين براى حفظ مصالح مسلمين يعنى پرهيز از ايجاد خلاف و نفاق
ميان مسلمانان بوده است. اما مسأله تعيين حق مسأله ديگرى است.
علماى اسلام در اينكه آيا امامت امرى الهى است و تعيين آن بايد از جانب
خدا و از راه نص باشد و يا اينكه امرى سياسى و دنيوى است و منوط به
انتخاب و تعيين اهل حل و عقد است، اختلاف كردهاند. علماى شيعه رهبرى
امت را مانند نبوت امرى مىدانند كه بايد به تعيين الهى باشد و اين
تعيين از راه نص پيغمبر يا امام معصوم صورت مىگيرد.
پس از فراغ از اصل مسأله و اثبات لزوم نصب امام از جانب خدا يا از جانب
مردم بدنبال مصداق آن مىروند و مىگويند كه اين برگزيده الهى يا منتخب
مردم، بايد چه كسى باشد و چه صفاتى را حائز باشد و دارنده آن شرايط چه
كسى يا كسانى بودهاند.
مسأله از هر جنبه كه نگريسته شود اين امر محرز و قطعى است كه امام على
(ع) در نظر كافه مسلمين از جمله اشخاص ممتاز و برجستهاى بود كه از
همان آغاز، نامزدى و شايستگى ايشان براى خلافت مطرح بوده است. اما چرا
ايشان را در همان آغاز انتخاب نكردند، مسألهاى است كه از لحاظ تاريخى
قابل طرح و بحث است.
علت اصلى جريان سقيفه بنى ساعده و توافق بر انتخاب ابو بكر را بايد در
تعصبات قومى و قبيلهاى كه عامل و محرك اصلى و انگيزه پشت پرده بسيارى
از جريانهاى سياسى تاريخ اسلام بوده است جستجو كرد.
از شرح كوتاهى كه از واقعه سقيفه بنى ساعده در دست است برمىآيد كه از
مدتها پيش رقابتى نهانى ميان مهاجران و انصار در كار بوده است. مهاجران
خود را از هر جهت بر انصار كه مردم مدينه بودند مقدم مىدانستند، زيرا
فضل تقدم در اسلام و خويشى نسبى با حضرت رسول (ص) را منحصر به خود
مىدانستند و خويشاوندى در نسب مهمترين عامل در مناسبات انسانى در ميان
قبايل است. انصار مدعى بودند كه پيغمبر (ص) و مهاجران را پناه دادهاند
و اگر آنها اينكار را نمىكردند معلوم نبود كه مردم مكه چه بر سر جامعه
ضعيف و اقليت ناتوان اسلامى مىآورد. مذاكرات سقيفه اين رقابتها و
اميال درونى را آشكار مىسازد.
اما بجز رقابت شديد ميان انصار و مهاجران مكه، در ميان هر يك از اين دو
گروه نيز رقابت شديد طايفگى و قبيلهاى وجود داشت. هنوز جراحات جنگهاى
ميان اوس و خزرج در مدينه پيش از هجرت حضرت رسول (ص) كاملا التيام
نيافته بود و هر جا فرصتى پيش مىآمد اثر كينههاى قديم ظاهر مىشد.
رقابت ميان طوايف مختلف قريش نيز همچنان برقرار بود و طوايف ضعيفتر
قريش مانند تيم و عدى و فهر نفوذ و قدرت طوايف نيرومند بنى اميه و بنى
هاشم و بنى مخزوم را برنمىتافتند.
در اين ميان بزرگان قريش به جهت اقامت در مكه كه از مراكز مهم عربستان
بود و به جهت تجارتهاى عمده با خارج عربستان و سفرهاى بازرگانى به
خارج، شم سياسى قويتر و اطلاعات و تجارب سياسى بيشترى از افراد اوس و
خزرج كه به كشاورزى مشغول بودند داشتند خود را براى حوادث سياسى آينده
بهتر آماده ساخته بودند.
سه تن از افراد قريش كه از قبايل ضعيفتر قريش ولى شخصيتهاى برجسته و
ممتازى بودند و به واسطه همين شخصيت ممتاز خود نفوذ فراوانى در ميان
ياران حضرت رسول (ص) داشتند در اين بازى قدرت برنده شدند: ابو بكر از
طايفه تيم و عمر از بنى عدى و ابو عبيده جراح از طايفه فهر (از قريش
ظواهر) .
ما از لحاظ تاريخى از اتحاد اين سه شخصيت خبر نداريم، اما داستان سقيفه
از اين اتحاد پرده برمىدارد. اين سه تن با مهارت و توانايى سياسى خود
توانستند از دو امر استفاده كنند: اولا از رقابت ميان اوس و خزرج
حداكثر استفاده را ببرند و ثانيا زمان را - به جهت غيبت امام على (ع) و
عباس كه مشغول امر تغسيل و تجهيز و كفن و دفن پيكر رسول الله(ص) بودند
- غنيمت شمارند زيرا استدلال عمده ابو بكر و عمر بر اين پايه بود كه
مهاجران چون خويشان و نزديكان حضرت رسول(ص)هستند پس خلافت حق ايشان
است.اگر حضرت على(ع)در اين مذاكرات حضور داشتند، فرد برجسته موضوع اين
استدلال ايشان بودند و نظرها پيش از آنكه متوجه ابو بكر و عمر شود
متوجه امام على(ع)مىشد كه هم سابقه فداكاريش در اسلام بيشتر بود و هم
نزديكترين فرد به رسول خدا(ص)بود.ابو بكر و عمر مسأله فداكارى در راه
اسلام و خويشاوندى با حضرت رسول(ص)را پيش كشيدند و در آن مجلس همه
متوجه خود ايشان گرديدند.مسأله خويشاوندى سببى و نسبت قبيلهاى در نظام
قبيلهاى اهميتى شگرف دارد.
در ميان مشاجره و بحث، ابو بكر گفت اينك عمر و ابو عبيده با هر كدام كه
خواستيد بيعت كنيد.آن دو تن گفتند ما هرگز بر تو سبقت نمىگيريم دست
دراز كن تا بيعت كنيم!چون آن دو خواستند بيعت كنند، بشير بن سعد خزرجى
سبقت گرفت و بيعت كرد، زيرا مىترسيد سعد بن عباده كه او نيز از خزرج
بود به خلافت برسد.
بدين ترتيب رقابتهاى ميان طايفهاى و قبيلهاى كار خود را كرد و كسانى
كه توانستند جريان حوادث را به نفع خود برگردانند به مقصود رسيدند.
اين اتحاد سهگانه نيرومند همچنان برقرار ماند. ابو بكر در حين وفات بى
آنكه با كسى مشورت كند و يا بزرگان قريش را مدخليتى دهد، وصيتى نوشت و
عمر را به خلافت برگزيد.عمر نيز به هنگام مرگ در حالى كه گريه مىكرد
گفت اگر ابو عبيده جراح زنده بود اين كار خلافت را به عهده او
مىگذاشتم!
قصه شورى
عمر پس از ضربه خوردن و احساس مرگ، امر خلافت را ميان شش تن از اصحاب
رسول خدا (ص) كه به قول خودش حضرت از ايشان راضى بود به شورى گذاشت و
ابو طلحه انصارى را با پنجاه تن بر ايشان بگماشت و سه روز به ايشان
مهلت داد تا يكى را از ميان خود برگزينند و اگر پنج تن يكى را برگزيدند
و ششمى رأى ايشان را نپذيرفت كشته شود و اگر چهار تن بر يكى اتفاق
كردند و دو تن مخالفت كردند آن دو تن كشته شوند و اگر سه تن بر يكى و
سه تن بر ديگرى اتفاق كردند عبد اللّه بن عمر يكى را از آن دو برگزيند
و اگر به سخن او راضى نشوند آن سه تن كه در ميانشان عبد الرحمن بن عوف
باشد قولشان ترجيح دارد و اگر آن سه تن ديگر نپذيرفتند كشته شوند.
اين تركيب و ترتيب به نحوى بود كه انتخاب عثمان را مسلّم مىساخت و
حضرت امير (ع) از همان آغاز، اين امر را پيشبينى كرده و آن را به عم
خود عباس گفته بود زيرا عبد الرحمن بن عوف شوهر خواهر ناتنى عثمان بود
و قطعا جانب او را مىگرفت و سعد بن ابى وقاص مانند عبد الرحمن از
قبيله بنى زهره بود و در هر جانب كه عبد الرحمن بن عوف بود مىايستاد و
چون عمر گفته بود كه عبد الرحمن در هر جانب كه باشد آراء آن جانب ترجيح
دارد، يقين بود كه آراء اين سه تن به نفع عثمان خواهد بود و حضرت به
عباس گفته بود كه موافقت آن دو تن ديگر (يعنى طلحه و زبير) براى او
فايدهاى نخواهد داشت.
اكنون بايد ديد كه اگر عمر اين شش تن را به يك چشم مىنگريست چرا رأى
عبد الرحمن بن عوف را بر آراء ديگران ترجيح داده بود و چرا اين مقام را
به ديگران نداده بود.
پاسخ شايد اين باشد كه او مىدانست رقابت واقعى ميان امام على (ع) و
عثمان خواهد بود، پس امام على (ع) در يك سوى و عثمان در سوى ديگر واقع
مىشوند و اگر طلحه در شورى شركت كند در جانب امام على (ع) نخواهد بود،
زيرا طلحه از طايفه تيم بود كه ابو بكر از آن طايفه بود و امام على (ع)
از همان آغاز خلافت را حق خود مىدانست و به همين جهت طايفه تيم، طايفه
بنى هاشم را دوست نداشتند و نيز عبد الرحمن بن عوف در هر جانب كه باشد
سعد بن ابى وقاص، هم قبيله او، با او خواهد بود و عبد الرحمن جانب
خويشاوند خود را كه عثمان باشد رها نخواهد كرد. پس عمر با سياست و
تدبير خود تركيب و ترتيب شورى را چنان كرد كه هم انتخاب عثمان قطعى
باشد و هم به ظاهر مسئوليت خلافت عثمان و پيامدهاى آن را از خود سلب
كند.
بدين ترتيب بار ديگر رعايت مصالح سياسى و سياست قبيلهاى و عشيرهاى،
بر رعايت جانب حق غالب آمد و با اين همه اين عمل در زير پوشش ظريف دين
و حمايت از دين انجام گرفت.
خلافت امام على (ع) و ترجيح حق بر سياست
عثمان در آخر سال بيست و سوم يا آغاز سال بيست و چهارم هجرى بر حسب
ترتيبى كه عمر در شورى داده بود به خلافت رسيد و پس از دوازده سال
خلافت در ذى الحجه سال سى و پنجم هجرى به قتل رسيد.
داستان قتل او و علت شورش مردم بر او در كتب تاريخ مذكور است، آنچه
مسلم است اين كه امام على (ع) نه در قتل او شركت داشت و نه به اين امر
رضايت داشت. اما به محض اينكه به خلافت رسيد، خون عثمان مسأله مهم
سياسى عليه او گرديد. از آنجا كه در مدينه و اساسا در ميان مسلمانان
كسى شاخصتر و سزاوارتر از امام على (ع) براى خلافت نبود، به همين جهت
مردم مدينه او را به خلافت برداشتند، ولى بسيارى از بزرگان مدينه او را
دوست نمىداشتند و مىدانستند كه على پيش از آنكه اهل سياست و بند و
بست باشد اهل حق و احقاق حق است و قول حضرت رسول«أقضاكم علي» (على در
داورى بر همه شما برترى دارد) درباره او صد در صد صادق است. به همين
جهت بيشتر بزرگان و اشراف به هراس افتادند. اين عده ايام عمر و
سختگيريهاى مالى او را فراموش نكرده بودند و به اسراف و تبذيرهاى عثمان
و دست و دل بازى او در بيت المال خو كرده بودند.
سخاوت و گشادهدستى از صفات بارز امام على(ع) بود، اما در اموال شخصى
خود، نه در اموال عمومى. او در اموال عمومى ممسك بود و به دقت در اين
اموال عدل و احكام اسلامى را رعايت مىكرد. اين امر نمىتوانست مايه
پسند خاطر كسانى باشد كه در زمان عثمان صدها هزار درهم و دينار
بىاستحقاق از او مىگرفتند و از اين راه ثروتهاى بيكرانى اندوخته
بودند. آنچه طلحه و زبير و معاويه و عمرو بن عاص و ديگران مىخواستند،
در حقيقت خونخواهى عثمان نبود. مردم كوفه و مصر از مدتها پيش زمزمه
مخالفت با عمال عثمان و تعدى و تجاوز ايشان را به اموال عمومى سر داده
بودند.
معاويه كه با حكومت چندين ساله خود در دمشق موقعيت مستحكمى به دست
آورده بود و از مدتها پيش خود را براى رسيدن به خلافت از راه جلب قلوب
با اموال و وعدهها آماده مىساخت پيوسته از وضع عثمان و احوال مدينه
به وسيله نمايندگان خود آگاهى داشت و مىدانست كه شورشيان و ناراضيان
از هر سو روى به مدينه نهادهاند. او مىتوانست به يارى خويشاوند خود
عثمان بشتابد و او را نجات دهد. طلحه و زبير كه در مدينه بودند و نفوذ
و اعتبار داشتند مىتوانستند، دست كم به زبان، مردم را به سكوت و آرامش
دعوت كنند. ولى از هيچكدام كوچكترين حركتى در يارى عثمان و دفاع از او
مشهود نگرديد و فقط پس از قتل عثمان و در خلافت امام على (ع) فرياد
برآوردند كه عثمان مظلوم كشته شده است و بايد انتقام خون او را بگيريم.
پس آنچه اين اشخاص را به مخالفت با امام على (ع) برانگيخت بيم و هراسى
بود كه از خلافت و رفتار عادلانه او داشتند. امام على (ع) به جهت همين
رفتار عادلانه و پيروى دقيق از حق از همان روز اول سياست نرمش و انعطاف
را كنار گذاشت و نخواست به مصلحت روز و با سياست سازش، فكر مخالفان و
رقيبان را چند روزى مشغول كند و پس از آنكه موقعيت را محكم ساخت بر
ايشان بتازد. مغيرة بن شعبه و عبد اللّه بن عباس اين نصيحت را روزهاى
نخست به او دادند و توصيه كردند كه دست به تركيب حكومت و عمال و
كارداران عثمان نزند و به طلحه و زبير و امثال ايشان شغلى واگذار كند
تا به اصطلاح آبها از آسيا بيفتد و آنگاه هر آنچه دلش از عزل و نصب
عمال مىخواهد انجام دهد. اما امام على (ع) در پاسخ ايشان گفت كه او
هرگز معاويه و امثال او را بر مسلمانان و اموال ايشان مسلط نخواهد كرد،
زيرا معاويه و امثال او، اهل دنيا و سياست و نيرنگ هستند نه اهل دين و
تقوا و عدل.
پس حكومت امام على (ع) حكومتى بود بر پايه عدل و تقوا و فضيلت و رعايت
حق و ترجيح جانب مستمندان و ضعفا، نه بر پايه سياست و رعايت مصالح
دنيوى و به همين دليل با طبع بيشتر بزرگان و اشراف عرب كه در پشت پرده
حمايت از اسلام، حمايت از اموال و قبيله و قوم خود را مىديدند، سازگار
نبود و به همين دليل ديرى نپاييد و خلافت او اندكى بيش از پنج سال يا
كمتر طول نكشيد و در طول اين مدت هم او را راحت نگذاشتند و او پيوسته
با علمداران قدرت طلبى و مال اندوزى در كشمكش و نزاع بود.
جنگ جمل
طلحه و زبير كه هر دو طمع در خلافت داشتند از بيعت با امام على (ع)
ناراضى بودند و به بهانه عمره به مكه رفتند. عايشه كه از مخالفان سرسخت
امام على (ع) بود در مكه بود و با آنكه در حيات عثمان حمايتى از او
نكرده بود چون خبر خلافت امام على (ع) را شنيد سخت ناراحت شد و فرياد
برآورد كه عثمان مظلوم كشته شده است. طلحه و زبير در مكه محيط مناسبى
براى خود يافتند و مخالفت عايشه را كه نفوذ زيادى در ميان مسلمانان
داشت مغتنم شمردند و خواستند در پناه او مخالفت با امام على (ع) را
علنى سازند و خون عثمان را دستاويز كنند و پس از چيره شدن بر امام على
(ع) امر خلافت را ميان خود فيصله دهند.
آنها پس از مشورت تصميم گرفتند كه به بصره روند و با تصرف بيت المال
آنجا كه محل جمع و ذخيره قسمت مهمى از درآمد ايران بود و با تحريك و
اغواى قبايل و اشراف عرب مقيم آنجا، نيروى عظيمى گرد آورند و امام على
(ع) را از ميان بردارند. پس عايشه را بر هودجى نشانده سوار شترى كردند
و با عدهاى از مدينه راه افتاده به بصره رفتند.
در بصره عثمان بن حنيف كه نماينده امام على (ع) بود مانع ايشان شد و
بعد آشتى گونهاى ميان ايشان حاصل گرديد. اما شبى بر سر او ريختند و او
را اسير كردند و موى ريشش را كندند و مىخواستند او را بكشند، اما چون
برادرش سهل بن حنيف در مدينه بود ترسيدند كه او با يارى ديگر انصار به
خونخواهى عثمان بن حنيف برخيزد و خويشان ايشان را در مدينه بكشد. پس او
را رها كردند و به سراغ بيت المال رفتند و هفتاد تن از خازنان و موكلان
بيت المال را كشتند و اموال آن را تصرف كردند. پس از آن طلحه و زبير بر
سر امامت در نماز به نزاع برخاستند و سرانجام قرار بر آن شد كه يك روز
پسر زبير و يك روز پسر طلحه امامت كنند.
امام على (ع) با شنيدن اين اخبار روى به بصره نهاد و چون به شهر رسيد
نخست كس فرستاد و ايشان را به صلح دعوت فرمود، ولى طلحه و زبير
نپذيرفتند. پس از آن شخصى را با قرآن بسوى ايشان فرستاد و به راه حق و
پيروى از حكم الهى خواند، ولى اين فرستاده را با تير زدند و كشتند. پس
به ياران خود فرمود كه آغاز به جنگ نكنند مگر آنكه آنان ابتدا حمله
كنند.
چون حمله از جانب طلحه و زبير آغاز شد حضرت به ناچار دستور قتال صادر
فرمود. در اين جنگ طلحه به تيرى كه از كمين گشاده شده بود كشته شد و
زبير از ميدان جنگ بيرون رفت اما به دست شخصى به نام عمرو بن جرموز
كشته شد. پس از جنگى كه در گرفت شكست بر سپاه بصره افتاد، اما عدهاى
دور شتر عايشه را گرفتند و به سختى جنگيدند تا آنكه شتر از پاى درآمد و
مدافعان آن پراكنده شدند و حضرت فرمود تا عايشه را با احترام در
خانهاى جاى دادند و مقدمات سفر او را به مدينه آماده كردند.
امام على (ع) بازماندگان سپاه بصره را امان داد كه از جمله عبد اللّه
بن زبير و مروان بن الحكم و فرزندان عثمان و ديگر بنى اميه بودند و
فرمود كه به اموال ايشان دست نزنند و فقط اسلحهشان را بگيرند.
جنگ صفين
جنگ جمل در روز پنجشنبه دهم جمادى الاولى سال 36 ه.ق. اتفاق افتاد. پس
از جنگ جمل امام على (ع) عبد اللّه بن عباس را بر بصره بگماشت و خود
روى به كوفه نهاد و در دوازدهم رجب سال 36 وارد كوفه شد و نامهاى به
معاويه نوشت و او را به اطاعت خود فراخواند. معاويه كه از سالها پيش
طرح حكومت خود را ريخته و موقعيت خود را در شام استوار ساخته بود به
بهانه اينكه عثمان مظلوم كشته شده است و او ولى خون عثمان است و
مىخواهد قاتلان عثمان را كه دور و بر امام على (ع) هستند به قصاص
برساند از اطاعت حضرت سر باز زد و بدينگونه امر ميان امام على (ع) و
معاويه به جنگ منتهى شد. معاويه براى اينكه از پشت سر خود مطمئن باشد
با امپراطور بيزانس آشتى كرد و اين آشتى را با پرداخت مبلغى به او
تأمين نمود.
امام على (ع) در پنجم شوال سال 36 از كوفه خارج شد و روى به شام نهاد.
سپاه او را در اين سفر نود هزار تن گفتهاند. او از كوفه از راه مداين
به انبار رفت و از آنجا به رقه در كنار رود فرات رسيد و فرمود تا پلى
بر روى رود فرات بستند و از روى آن گذشتند و به بلاد شام رسيدند.
معاويه نيز با لشكريان خود كه در حدود هشتاد و پنج هزار تن بودند به
حركت درآمد و به صفين واقع در كنار فرات رسيد و محلى را كه براى ورود
به آب و برداشتن آب براى چهارپايان بود اشغال كرد و سپاهيان امام على
(ع) را از آب باز داشت.
سپاهيان امام على (ع) به فرموده او لشكريان معاويه را از كنار آب دور
كردند اما فرمود تا مانع ايشان از آب نشوند. چون ماه ذى الحجه بود و
جنگ در آن ماه و ماه محرم در شرع اسلام ممنوع و حرام است هر دو طرف
موافقت كردند كه تا آخر محرم سال 37 جنگ نكنند.
پس از انقضاى محرم جنگ سختى درگرفت كه روزها طول كشيد و در آن عدهاى
از بزرگان طرفين كشته شدند. مشهورترين شخصى كه از سپاه امام على (ع) به
شهادت رسيد عمار ياسر بود كه از بزرگان اصحاب حضرت رسول (ص) نيز بود.
قتل او سبب وهنى براى معاويه گرديد، زيرا مشهور بود كه حضرت رسول (ص)
درباره عمار فرموده بود: تقتلك الفئة الباغية (ترا گروهى سركش و ستمكار
خواهند كشت) . ولى معاويه با تدبير و زرنگى از نادانى و اطاعت
كوركورانه سپاهيان خود استفاده كرد و گفت او را ما نكشتيم بلكه آن كسى
كشت كه او را به جنگ ما آورد. و امام على (ع) پاسخ داد: پس حمزه را نيز
پيامبر (ص) كشته چون او حمزه را به ميدان نبرد آورده بود.
پس از چند روز جنگهاى سخت و خونين كه نزديك بود شكست را نصيب سپاه
معاويه سازد، معاويه با ابتكار عمرو بن عاص تدبيرى انديشيد و تفرقه و
نفاق در ميان سپاهيان امام على (ع) افكند. او گفت تا قرآنها بر بالاى
نيزه كردند و ياران امام على (ع) را به پيروى از قرآن و حَكَم قرار
دادن آن خواندند. اين تدبير سخت مؤثر افتاد و عدهاى از اصحاب حضرت
امير (ع) كه در رأس ايشان اشعث بن قيس كندى بود آن حضرت را ناگزير به
ترك مخاصمه و آغاز مذاكره ساختند.
علت اتحاد و يكپارچگى سپاه معاويه و پراكندگى و اختلاف سپاه امام على
(ع) را بايد در اين نكته دانست كه سپاهيان معاويه ساليان دراز از مدينه
و مراكز سياسى و محل اجتماع اصحاب رسول خدا (ص) دور بودند و براى خود
سردار و رهبرى جز معاويه نمىشناختند. معاويه با بذل و بخشش و با
شكيبايى كه خاص او و خلق ذاتى او بود توانسته بود در ميان سپاهيان خود
رهبرى بلامنازع شناخته شود.
شام يكى از مراكز بزرگ تجمع سپاهيان اسلام بود، زيرا در برابر دولت
بيزانس قرار داشت و خلفا ناگزير بودند كه در شام براى دفاع در برابر آن
همواره نيروى مهم و ورزيده داشته باشند. اما شهرهاى كوفه و بصره كه به
مركز خلافت اسلامى يعنى مدينه نزديك بودند در زمان عمر و عثمان محل
اقامت اصحاب بزرگ حضرت رسول (ص) بودند و اين اصحاب مرجع خاص و عام و
مورد احترام بودند. بنابر اين در اين دو شهر اشخاص گوناگون با آرا و
عقايد و سليقههاى مختلف وجود داشتند كه هر يك خود را از ديگرى كمتر
نمىديد و مدعى بود كه احكام اسلام را بهتر مىداند و به اصطلاح خود را
مجتهد و صاحب رأى و نظر مىشناخت .
اگر چه شخصيت ممتاز امام على (ع) بالاتر از ايشان بود و اين افراد
موقتا تحت راهبرى ايشان درآمده بودند، اما اين اتحاد و اتفاق ظاهرى،
شكننده بود و با اندك تحريك و دسيسهاى مىتوانست بر هم بخورد.
معاويه اين را مىدانست و عزم ايشان را در همراهى با امام على (ع) با
تطميع و وعدههاى دنيوى و هداياى مالى سست كرده بود و به همين جهت
توانست با طرحى ماهرانه در بحبوحه جنگ نيت خود را عملى سازد. چون
قرآنها بر سر نيزه رفت، عده زيادى حضرت را وادار به ترك مخاصمه كردند و
قرار شد كه حضرت على (ع) و معاويه هر كدام يك تن را براى حكميت و حل و
فصل نزاع برگزينند.
آنكه از سوى معاويه انتخاب شد از داهيان روزگار بود. او عمرو بن عاص بن
وائل سهمى، از بزرگان قريش و هوش و درايت و فتنهانگيزى او معروف بود و
بلند كردن قرآنها نيز به تدبير او انجام شد. اما امام على (ع) را در
انتخاب نماينده آزاد نگذاشتند. او مىخواست عبد اللّه بن عباس را كه به
بصيرت و هوشيارى و دانايى معروف بود نماينده خود و حكم از سوى خود
معرفى كند، ولى اطرافيان خودش مانع شدند. حضرت، مالك اشتر را كه از
ياران وفادار و پايدار خود بود پيشنهاد كرد، ولى او را نيز نپذيرفتند و
گفتند فقط ابو موسى اشعرى مىتواند نماينده ما باشد.
ابو موسى اشعرى بر خلاف عمرو بن عاص، كه در جانب معاويه و مشاور او
بود، در جنگ بيطرفى گزيده و به جانبى رفته بود. او به هنگام رسيدن حضرت
امير (ع) به خلافت والى كوفه بود و مىدانست كه حضرت او را در كوفه
نخواهد گذاشت و به همين جهت مردم را از رفتن به جانب ايشان منع مىكرد.
در ايام حكومت او در بصره و كوفه، رأى و تدبير و كفايتى از او ظاهر
نشده بود و مردى سست و ضعيف بود. اما بودن او از اصحاب حضرت رسول (ص)
احترامى براى او جلب كرده بود و چون بيشتر سپاهيان حضرت از قبايل يمانى
و قحطانى بودند سران سپاه مىخواستند او را نماينده خود سازند،
زيرا«اشعر»قبيله ابو موسى نيز از قبايل يمانى و قحطانى بود.
سرانجام حضرت بر خلاف ميل خود مجبور شد كه او را به نمايندگى خويش در
حكميت برگزيند. نامهاى درباره حكميت و تعيين حكمين به امضا رسيد و
قرار شد كه حكمين در ماه رمضان آن سال در موضعى ميان كوفه و شام ملاقات
كنند. داستان حكمين و ملاقات ايشان در دومة الجندل واقع در «اذرح»
معروف و در كتب تاريخ مذكور است. در اين حكميت عمرو بن عاص آشكارا
نيرنگ ساخت و بدون در نظر گرفتن موافقت نامه حكميت و احكام دين اسلام
ابو موسى اشعرى را بفريفت و او را وادار كرد كه ابتدا سخن بگويد و على
و معاويه هر دو را از خلافت خلع كند. آنگاه خود آغاز سخن كرد و گفت
ديديد كه اين شخص از طرف خود امام على (ع) را از خلافت خلع كرد. من نيز
او را خلع مىكنم و معاويه را به خلافت برمىدارم.
اين رفتار عمرو بن عاص چنانكه گفتيم بر خلاف نص موافقت نامه درباره
حكميت بود، زيرا در آنجا نوشته شده بود كه«ما وجد الحكمان في كتاب
اللّه عز و جل عملا به و ما لم يجدا في كتاب اللّه فالسنة العادلة
الجامعة غير المفرقة...» (طبرى، 3336/1) .
اگر موافقت هر دو بر كتاب خدا و سنت عادله شرط شده بود، آن كدام آيه
قرآنى و يا سنت عادله نبوى بود كه حكم به خلافت معاويه و نصب آن از
جانب عمرو بن عاص مىكرد؟اين عمل عمرو بن عاص نشان داد كه ديگر در ميان
مسلمانان، دوران پيروى از حق و حقيقت سپرى شده است و نيرنگ و خدعه جاى
دين و وجدان را گرفته است و سياست معاويه در وصول به قدرت از راه نيرنگ
و فريب سياست امام على (ع) را در سپردن راه حق و حقيقت به عقب زده است.
سياست امام على (ع) و سياست معاويه
جاحظ يكى از بزرگان معتزله است و كتابى درباره«عثمانيه»و ترجيح و
طرفدارى از ايشان نوشته است كه معروف است. اما او با همه طرفدارى از
عثمان مطالبى درباره سياست امام على (ع) و سياست معاويه نوشته است كه
ابن ابى الحديد قسمتى از آن را در جلد دهم شرح نهج البلاغه (ص 238 به
بعد) آورده است. در اينجا مختصرى از مقايسهاى را كه او ميان سياست
امام على (ع) و سياست معاويه كرده است نقل مىكنيم:
«بعضى از مدعيان عقل و تمييز مىپندارند كه معاويه ژرفانديشتر و درست
فكرتر و باريكبينتر از امام على (ع) بوده است، ولى چنين نيست. امام
على (ع) در جنگها رفتارى جز عمل به كتاب و سنت نداشت اما معاويه بر
خلاف آن رفتار مىكرد و هر گونه نيرنگى را از حلال و حرام در جنگ بكار
مىبرد. على(ع) مىگفت در پيكار با دشمن شما پيشگام مباشيد تا آنكه او
آغاز به جنگ كند. در جنگ به دنبال فراريان مرويد و زخميان را مكشيد و
درهاى بسته را مگشاييد. اگر كسى در تدبير به آنچه در كتاب خدا و سنت
رسول (ص) آمده است بسنده كند خود را از تدبير زيادى باز داشته است. على
به جهت ورع و پرهيزگاريش جز از عمل و قول به چيزى كه رضاى خداوند در آن
است ممنوع بود و به آنچه اهل نيرنگ و زرنگى دست مىزنند دست نمىزد».
پس سياست معاويه سياستى دنيوى بود كه بر پايه رسيدن به قدرت و ترجيح
باطل بر حق و رعايت نكردن كتاب خدا و سنت رسول (ص) در مواردى كه با
اراده و خواست او مخالف باشد قرار داشت. اين سياست مخصوص پيشبرد
:: موضوعات مرتبط:
مذهبی ,
,
:: برچسبها:
مطالب مذهبی ,
|
امتیاز مطلب : 63
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22